2009. augusztus 27., csütörtök

Ami még keleten történt

2009. augusztus 27., csütörtök

Megint elmaradtam egy kicsit, ezért megint bocsánat… mindenesetre úgy döntöttem, hogy Taiwannal kapcsolatban még négy bejegyzést fogok írni: először is, ami még Hualienből hátra van; aztán amiket északon végül sikerült megnéznem; aztán, mint már korábban említettem, a taiwani ételekről és italokról; és végül: az állatokról, amiket itt láttam. :)


Lássuk akkor, hogy mik is történtek még a keleti parton. Miután a következő napon valami miatt nem lehetett belépni Taroko-ba, ezért úgy döntöttem, hogy a 鯉魚潭-hoz, azaz a Liyu-tóhoz látogatok el – kézenfekvő persze a kérdés, hogy ha a Sun Moon Lake-ről azt mondtam, hogy nem volt olyan nagy élmény – persze nyilván jobb lett volna, ha nem töröm ott kezem-lában :P – akkor mégis miért mentem el egy másik tóhoz? Hát elsősorban azért, mert Joyce mutatott pár képet, ami felkeltette az érdeklődésem; meg mert Taroko nem volt elérhető, és a többi hely ami érdekelt volna, jóval messzebb van (és mint majd később kifejtem, Taiwanon elég nehézkes tud lenni a közlekedés). Úgyhogy: Liyu-tan. (Amúgy a név második kanjija a „hal”, a harmadik természetesen a „tó”, és az első még sose láttam korábban: egy „li” olvasatot adó elemből plusz egy halból áll.)


Ehhez először el kellett mennem egy Shoufong nevű faluba, aztán buszozni a tóig – egyébként, többen kérdezték tőlem, hogy mihez tudom hasonlítani a taiwani falvakat, hasonlít-e az osztrák v magyar falvakhoz- nos, egyáltalán nem. Leginkább a japán kisvárosi területekre emlékeztet, mint ahogy az a fényképen is látható.














Ami magát a Liyu-tavat illeti, ez sem szebb az osztrák tavaknál, de azért egyáltalán nem mondanám, hogy ne lenne szép, ráadásul nem annyira felkapott, ezért nincs akkora tömeg sem. (Nem) okulva a korábbi kellemetlenségeimből, itt is béreltem egy biciklit, és kb egy lajhár csúcssebességével (250 méter/óra, ha jól emlékszem :)) kerültem meg, persze közben többször leálltam enni-inni és fényképezni is. Hát ahogy megyek-megyek, egy hegyre felvezető ösvénynél egyszer csak a következő táblára leszek figyelmes:



XDDD


Ilyet se láttam még máshol… hogy egy régebbi miniszterelnököt idézzek: „Ez egy új felfedezés számomra, és mint ilyen, örömöt jelent.” XDDD Az angol szöveg kicsit még szemérmes is, vagy egyszerűen spórol a hellyel, ugyanis a kínaiban mind a „kígyók”, mind a „darazsak” előtt szerepel ez az írásjel: ami, szerintem könnyen kitalálható, azt jelenti: „méreg”. :/ Tehát a szöveg pontosan: „Ügyeljenek a mérgeskígyókra és a mérges darazsakra”. :) Ezek után eldöntöttem, hogy jó, nekem fel kell másznom erre a – a tóval megegyezően, Liyu-shan nevű – hegyre, mert egy ilyen helyet mindenképp látnom kell. XD És úgy is történt.




Nem tudom, mennyire közismert otthon az a tény, hogy a Ráktérítő keresztülmegy Taiwan szigetén, úgyhogy, ha egy itteni erdő „trópusi esőerdőnek” nem is nevezhető, de „trópusinak” mindenképpen. Japánban, meg persze itt is, többször tapasztaltam már, hogy milyen magas tud lenni a páratartalom, de ez semmi ahhoz a fülledt forrósághoz képest, ami ebben az erdőben volt. Amúgy szerencsére vannak ösvények/utak, néha nem csak kitaposva, hanem építve (fából/kőből) is, szóval nem jelent problémát a túraútvonalak bejárása, már ha bírja valaki. Egy idő után ugyanis, nem túl kellemes útitársként pár bögöly szegődött hozzám, és zümmögött össze-vissza a fülembe, meg igyekezett megakadályozni, hogy kedvem legyen leállni fotókat készíteni, közepes sikerrel. Így nem tudtam lekapni pl a legnagyobb pókot sem, amit életemben láttam, bár errefelé a pókok úgy általában óriásiak szoktak lenni, de erről bővebben később. Amúgy a fényképeken nem tűnik annyira vadnak ez az erdő, de higgyétek el, nem szívesen állnék le benne piknikezni, már csak az időjárás miatt sem. A kígyókra való tekintettel pedig, letérni az ösvényről és keresztülvágni a sűrűn, hát valószínűleg nem egy életbiztosítás. XD




Egyébként összesen egy kígyót láttam, azt se az ösvényen, hanem mellette, de gyorsan lelépett, mielőtt összeakasztottuk volna a bajszunkat. Szóval látható, h alapvetően nem számít halálos ítéletnek egy taiwani erdő, de azért azt tanácsolnám mindenkinek, h ha arra jár, nézzen alaposan a lába elé – és néha nem árt felnézni sem, nehogy belefussatok egy óriási pók hálójába. :PPP














Végül is nagyszerű volt felérni a csúcsra – igaz, hogy nem ez a legmagasabb hegy a környéken, de remekül el lehetett látni, először is északkeletre, Hualien felé, s azon túl, a tengerre is:













/Egyébként Hualien egészen vicces módon kapta a nevét: mikor a japánok idejöttek, eredetileg Kilai-nak hívták, aminek a japán olvasata: „Kirai”. Ezzel csak az a probléma, hogy japánul annyit jelent: „utálni/utálatos”, úgyhogy nem hangzik valami jól… ezért átnevezték „Karen”-re, és e név kanjiainak kínai olvasatából lett „Hualien”./


Keleten a 海岸山脈, azaz a Parti-hegység látszik, - még egy „apró” nehézség, ha valaki utazni akarna errefelé: gyakorlatilag az összes út megkerüli az egészet, még véletlenül se mennének át rajta… :)




Igen, itt van a Liyu-tó, északon…











… nyugaton pedig egy óriási hegyvonulat, valahol ott van köztük

Taiwan legmagasabb hegye, a több mint 3500 méteres Yushan… és ezeken a hegyeken túl, sokezer mérföldre, meg valamivel északabbra, vannak az otthoniak is. ;)




Oké, szóval ez a kis túra plusz a tó körüli séta már elég volt egy napra, úgyhogy másnap végre: Taroko. (Amit a kínaiak persze nem mindig értenek meg így, ezért jobb nekik azt mondani, hogy Ta-lou-ke, vagyis: Thá-lú-khö :)) Azt hiszem, nem túlzok, ha azt mondom, hogy az egész utamnak ez volt a csúcspontja. Miről is van szó? Gondolom, sokan látták már közületek a Tordai-hasadékot, vagy a Békás-szorost Erdélyben. Nos, a Taroko-szurdok ezekhez hasonlít, csak éppen tízszer akkora. Egyetlen fénykép, de talán még videofelvétel sem adhatja vissza azt monumentalitást és nagyszerűséget, amit ez a hely sugároz, úgyhogy ha érzékeltetni akarnám, azt mondanám: Mahler Hatodik Szimfóniájának az a részlete, ahol a kolompok és a cseleszta szólni kezdenek az első tételben – de a harmadik tétel hasonló „kolompos” helye sem rossz :) – nekem ez Taroko hangulata. Azért természetesen akadnak itt még fényképek:












Amúgy ismét bebizonyosodott, hogy milyen szerencsés is tudok lenni, ugyanis, mikor Hualienben leszálltam a vonatról, és mentem a buszpályaudvarra, találkoztam egy fantasztikusan kedves taxisofőrrel, aki 1800 yuanért végigvitt a szurdokon, aztán vissza is hozott a hualieni vasútállomáshoz. Gyakorlatilag ez a legjobb módszer, ha az ember Tarokoba akar menni, mivel a buszok nagyon ritkán járnak, a szurdok pedig majdnem 30 km hosszú – gyalog végigmenni rajta teljesen esélytelen, különösen, hogy nem is nagyon van gyalogút az úttest mentén. Ha legalább az lenne, akkor nem volna rossz megoldás elindulni a bejárattól, és a közepe táján található Tianxiang nevű településen aludni; de ugye nincs… mindenesetre, nekem ez így egészen ideális volt, közben remekül el is beszélgettünk Mr. Peng-el (így mutatkozott be a taxisofőröm), még az unokájának a képét is megmutatta nekem, mire persze mondtam, hogy 可愛, 可愛 – már ezzel beloptam magam a szívébe :). Szóval az 1800 TWD nem kis pénz, de megérte az utolsó fillérig. Úgy mentünk végig, hogy minden nevezetességnél, mint a Kilecfordulós Kanyon, az Ég Temploma, vagy az Örök Tavasz Vízesése (már a nevek se semmik, mi? ;)) megálltunk, és ő vagy előrement, vagy megvárta, hogy mindent megnézzek, aztán továbbmentünk.



Egyébként Taroko-ban végig két dolog járt a fejemben: az egyik, hogy „ez hihetetlen, ilyen nincs, ilyen nem létezik…” ^_^ a másik pedig, hogy bárcsak a családom és a barátaim itt lehetnének velem, hogy milyen jó lenne, ha ezt meg tudnám mutatni nektek /„Hű, ez X-nek mennyire tetszene!” „Hű, erről mit gondolna Y?” „Hű, bárcsak Z itt lenne…” stb ^^/. Ha ezeket a sorokat olvasod, és személyesen ismerlek, akkor szinte biztos, hogy szenteltem neked legalább egy gondolatot ;)




Az utolsó teljes hualieni napomon, mivel a Sansientai sziget túl messze volt, elmentem a Qingshuei-szirthez /清水斷崖/ - a név annyit jelent: „Tiszta víz” – bár ez végül is kicsit kalandosnak bizonyult. Ez egyébként a keleti tengerpart egyik leggyönyörűbb szintje, az összes útikönyv említi, mint a Taroko nemzeti park részét – csak éppen azt nem mondják, hogy odajutni nem túl egyszerű, mivel nem nagyon jár se busz, se taxi, se semmi – így nem túl sok ember megy oda. Nos, végül is én elmentem. :) Kezdjük ott, hogy Joyce nagyon aranyos volt: telefonon megkérdezte, hogy mikor mennek buszok stb, és bevitt Hualienbe a buszpályaudvarra.


A busz végül is letett egy Chongde nevű állomáson, ami kb olyan volt, ahogy az ember a Fülöp-szigeteki vidéket képzeli a turistaövezeteken kívül, magyarul nem túlságosan ragyogó. XD Persze taxit nem találtam, de az egyik boltos néni biztosított, hogy simán eljuthatok Qingshueihez, ha az út mentén gyalogolok, olyan 15-20 percet. Bár egy műút mentén gyalogolni nem életbiztosítás, de rendben, úgy döntöttem, menjünk így. Egy idő után találtam egy utat, ami levezetett a tengerpartra, úgyhogy ott mentem tovább – persze a tengerben tilos a fürdés, és még a kavicsgyűjtés is egy tábla szerint XD, és a terep is kifejezetten nehezen gyalogolható, úgyhogy kb egy óra séta után értem el a szirthez, ahol aztán elfogyasztottam az ebédemet, és késő délutánig, majdnem alkonyatig gyönyörködtem az óceánban. Rajtam kívül csak néhány horgász volt látótávolságban, úgyhogy tényleg nem volt nagy tömeg, bár a tengerparton érthető módon nyilván csak nagyon kevés embernek van türelme végigmenni, és ahogy a horgászok, valószínűleg többnyire ők is terepjáróval érkeznek.
















Különösen hangulatos volt késő este hazamenni Fonglinba – ugye a szállásom a falu határán van, túl a rizsföldeken, a hegyek lábánál egy bambuszerdőben, és a taiwani vidéken nem szokták túlzásba vinni a közvilágítást, nagyjából kétszer akkora távolság van két lámpaoszlop között, mint nálunk, ha egyáltalán működnek rajtuk a lámpák. XD Úgyhogy a vasútállomásról hazagyalogolni, és közben gyönyörködni, hogy hogyan tükröződik a holdfény a rizsföldek vizén – megintcsak felejthetetlen élmény volt. (Sajnos a sötétség miatt érdemi fotókkal nem szolgálhatok…)




Végül azon a napon, mikor visszaindulta Taipeibe, még elsétáltam a Főnix-vízeséshez, amit gyalogolva is el lehet érni a szállásomról. Egyébként azt hiszem, gyalog nekiindulva még a közeli hegyekben is érdemes lett volna néhány könnyebb túrát csinálni, már csak a számunkra egzotikus pálmafa-erdők miatt is megérné. De talán majd legközelebb.








Összességében, a Hualienben töltött öt nap volt az utazásom legnagyszerűbb része, a látnivalók és az emberek miatt egyaránt. Ha Taiwanra jöttök, mindenkinek tudom ajánlani a Red Gable Hostelt Fonglinban! Még néhány kép a helyről kedvcsinálónak:



Egyetlen probléma errefelé, hogy a közlekedés nagyon nehézkes és lassú. Hualien pl mindössze 40 km Fonglintól, mégis, néha majdnem egy óráig tart az út vonattal. Hualienből Taidongba levonatozni, két és fél óra. Vissza Taipeibe úgy három. A buszok egyenesen tragikusak: jobb esetben 2-3 óránként járnak, és megállnak kb minden villanyoszlopnál meg utcasarkon. Azt mondanom se kell, hogy a buszvezetők soha nem beszélnek angolul, úgyhogy ha nem tudsz kínaiul, érdemes kanjikkal felírni (vagy valakivel felíratni) hogy hova akarsz menni – mert ha latin betűkkel írsz, nincs semmi garancia, hogy felfogják, mit is akarsz tőlük, mivel, mint említettem, Taiwanon össze-vissza használják a különböző latin betűs átírásokat. Felírás nélkül, a kínai nevek kiejtésével én inkább nem próbálkoznék az egyszeri turista helyében XD. Ha valakinek van nemzetközi jogosítványa, akkor szerintem a legcélszerűbb megoldás autót bérelni, de őszintén szólva fogalmam sincs, hogy az mennyibe kerül…


Na jó, mára ennyit a praktikus tanácsokról; röviden, Taiwan keleti tengerpartja fantasztikus hely, úgyhogy mindenkinek csak ajánlani tudom!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése